۷۲ مطلب توسط «گروه نویسندگان» ثبت شده است .
انسان‌ها قطعا موجب تغییرات اقلیمی شده‌اند!

بیگ بنگ: تجزیه و تحلیل جدید داده‌های ماهواره‌ای چهل ساله نشان می‌دهد که مطمئناً بشر به طور فعالانه‌ای موجب تغییرات اقلیمی جهانی شده است.

climate change caused humans x

باکتری‌های ناشناخته در صحرای آتاکاما

بیگ بنگ: در نقطه‌ای از زمین یعنی، صحرای آتاکاما در شیلی که بیشترین شباهت را به سطح مریخ دارد، یک کاوشگر ِ آزمایشگاهی رباتیک به نام زویی، باکتری‌های عجیب و غریبی را در درون خاک کشف کرده که برخی از آنها برای جامعه علمی ناشناخته هستند اما سازگاری بی‌نظیری با شرایط مریخ دارند.

atacama desert

دانشمندان دی‌ان‌ای با چهار نوکلئوتید بیشتر ساختند!

بیگ بنگ: شاید زمین چیدمان عجیبی از گونه‌های حیات داشته باشد، اما ما هنوز مرجعی برای حیاتی که DNA متفاوتی با ما داشته باشد، نداریم. اکنون دانشمندان با جدیت می خواهند مسئله حیات را مورد بررسی قرار دهند. تحقیقاتی که از سوی ناسا حمایت مالی شده و موسسه فرگشت مولکولی کاربردی آمریکا سرپرستی آن را بر عهده دارد، منجر به ساخت نوع جدیدی از DNA شده که چهار باز نوکلئوتید بیشتر دارد.

hachimoji artificial dna

محققان ماشین زنده‌ ساختند که می‌تواند رشد کند!

بیگ بنگ: مهندسان دانشگاه کرنل زیست‌ماده‌ای مبتنی بر DNA ساخته‌اند که بسیار شبیه به موجودات زنده است. این موجود قادر به انجام خود تکثیری، خودسازمان‌دهی و دارای متابولیسم است، ویژگی‌هایی که برای حیات کلیدی و مهم است.

living machine

حیات بر روی زمین در حوضچه‌های کم‌عمق آغاز شده است

بیگ بنگ: فرگشت یک توضیحِ پذیرفته شده برای پیچیده شدن زندگی بر روی زمین است، اما یک چیزی هست که فرگشت نمی‌تواند آن را توضیح دهد – حیات چگونه از مادۀ غیرزنده ظهور پیدا کرده است. فرضیۀ شایع در این مورد بیان می‌کند که حیات در اقیانوس آغاز شد، در جاییکه دریچه‌های هیدروترمال واکنش‌های شیمیایی را فراهم کردند. اما یک مطالعه‌ی جدید از پژوهشگران MIT نشان می‌دهد که اقیانوس‌های باستان احتمالأ به اندازۀ کافی نیتروژن نداشتند – اما حوضچه‌های کم‌عمق داشتند.

life earth shallow ponds

کدام ژن‌ها انسان را ساخته‌اند؟

بیگ بنگ: پژوهشگران دانشگاه تورنتو اخیراً موفق به شناسایی یک گروه از ژن‌ها شدند که احتمالا در پدیدار شدن انسان‌ها نقش کلیدی داشته‌اند.

jbareham .

دانشمندان “قلب مصنوعی” چاپ کردند!

بیگ بنگ: تیمی از دانشمندان در دانشگاه تل آویو اسرائیل با بهره‌گیری از سلول‌های خود انسانِ بیمار و مواد زیستی موفق به تولید اولین قلب مهندسی شدۀ رگدار شدند.

image e D Printed Heart

کشف بقایای تاردیگریدها در اعماق دریاچه قطب جنوب

بیگ بنگ: دانشمندان بقایای “تاردیگریدها” را که به مدت هزاران سال در عمق دریاچۀ قطب جنوب حفظ شده بود را کشف کردند. تاردیگریدها یک جانور آبزی کوچک با هشت پا هستند. این گونه جانوری متعلق به شاخه‌ای از پوست‌اندازان است که کُندرو-تباران نامیده می‌شوند.

بدن انسان: آناتومی، حقایق و کارکردها

بیگ بنگ: سر، گردن، تنه، دست‌ها و پاها بخش‌های اصلی بدن انسان را تشکیل می دهند. بدن انسان از چند سیستم زیستی تشکیل شده است که کارکردهای مشخصی دارند. این کارکردها در زندگی روزمره انسان نقش اصلی را ایفا می کنند.

تحلیل همزمان ژن‌ها با فناوری بارکدگذاری

بیگ بنگ: دانشمندان آمریکایی، فناوری جدیدی را برای تحلیل همزمان ژن‌ها ابداع کرده‌اند که مبتنی بر روش بارکدگذاری است. دانشمندان بیمارستان “مونت سینا” آمریکا، فناوری جدیدی برای تحلیل همزمان عملکرد صدها ژن در سطح سلول ابداع کرده‌اند. این فناوری، مبتنی بر روش بارکدگذاری است و در آن از یک پروتئین جدید استفاده شده است.

مجله علمی زیست شناسی

مجله علمی زیست شناسی
_________________
دانستنیهای زیست شناسی
زیست شناسی دبیرستان و کنکور
ویدئوها و انیمیشن های آموزشی
جزوات و نمونه سوالات
کتب و رفرنس های علمی
مقالات علمی و پژوهشی
__________________
حمید نقی زاده
کارشناس ارشد فیزیولوژی دام
دبیر زیست شناسی دبیرستانها و آموزشگاههای تهران


بایوسای را در آپارات، تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید

تمامی حقوق برای مجله علمی زیست شناسی محفوظ است . طراحی قالب : نقل بلاگ