۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است .
ویروس زیکا سلولهای بنیادین عامل سرطان مغز را شناسایی و می کشد

#خبر_علمی

ویروس زیکا سلولهای بنیادین عامل سرطان مغز را شناسایی و می کشد.


محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی جنینهایی که در طول رشد خود به ویروس زیکا مبتلا شده بودند ،دریافتند که این ویروس قابلیت شناسایی و حمله هدفمند به سلولهای بنیادین عامل سرطان را دارد.

این کشف در  Experimental Medicine منتشر شده است.

ویروس زیکا به سلولهای عصبی در جنین و افراد بزرگسال حمله می کند . اما در کنار این اقدام به صورت هدفمند نیز به سلولهای بنیادین عامل سرطان نیز حمله می کند.

 براساس گزارش سال جاری مرکز تومور مغزی آمریکا 12 هزار نفر مبتلا به سرطان مغز تشیخص داده شده اند که از جمله آنها می توان به ابتلای سناتور جان مک کین به تومور مغزی اشاره نمود که در ماه جولای آن را اعلام نمود که البته از نوع پیشرفته است و احتمالا تا 2 سال با این بیماری مبارزه کند و احتمال بهبود او 30 درصد است.

دانشمندان امیدوار هستند که با کشف این خصوصیت ویروس زیکا شناخت بیشتری نسبت به سرطان مغز و حتی راهی برای درمان آن بیابند.


📌 منبع:

http://www.technology.org/2017/09/06/zika-virus-targets-and-kills-brain-cancer-stem-cells/

ﺷﯿﺮ ﺳﻮﺳﮏ، ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻭﺭﺯﺷﮑﺎﺭﺍﻥ ﺁﯾﻨﺪﻩ !

#خبر_علمی


ﺷﯿﺮ ﺳﻮﺳﮏ، ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻭﺭﺯﺷﮑﺎﺭﺍﻥ ﺁﯾﻨﺪﻩ !


 ﺗﯿﻤﯽ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﯾﮏ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺩﺭ ﺷﯿﺮ ﻧﻮﻉ ﺧﺎﺻﯽ ﺍﺯ ﺳﻮﺳﮏﻫﺎ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺳﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﺷﯿﺮ ﺑﻮﻓﺎﻟﻮ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﮑﻤﻞ ﺩﺭ ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻭﺭﺯﺷﮑﺎﺭﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﻨﺪ .

ﺳﻮﺳﮏﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺷﯿﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﯾﮏﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻥﻫﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ . " ﺳﻮﺳﮏ ﺍﻗﯿﺎﻧﻮﺱ ﺁﺭﺍﻡ " که ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺁﺳﯿﺎ ﻭ ﺍﻗﯿﺎﻧﻮﺳﯿﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻮﺳﮏ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺴﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﺯﺍﯾﻤﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﯿﺮ ﻣﯽﺩﻫﺪ.

ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦﻫﺎﯼ ﺑﻠﻮﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﯿﺮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺑﻠﻮﺭﻧﮕﺎﺭﯼ ﭘﺮﺗﻮﯼ ﺍﯾﮑﺲ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫﺮ ﺍﺗﻢ ﻭ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﻠﻮﺭ ﺭﺍ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪ . ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺑﻠﻮﺭ ﺣﺎﻭﯼ ﻃﯿﻔﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ .

ﺳﺎﻧﭽﺎﺭﯼ ﺑﻨﺮﺟﯽ، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﻟﻔﺎﻥ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮔﻔﺖ : ﺑﻠﻮﺭﻫﺎﯼ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺷﯿﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﮏ ﻏﺬﺍﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ، ﭼﺮﺑﯽ ﻭ ﻗﻨﺪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺗﻮﺍﻟﯽ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺁﻥ، ﺍﺳﯿﺪ ﺁﻣﯿﻨﻪﻫﺎﯼ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ .

ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺭﮎ ﺩﻗﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺍﯾﻦ ﺷﯿﺮ، ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺭﺍﻫﻬﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﻠﻮﺭﻫﺎﯼ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺷﯿﺮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺩﯾﺮ ﺯﯾﺎﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺳﻮﺳﮏ ﺑﮕﺮﺩﯾﺪ !

ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﯾﮏ ﻣﺰﯾﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﻠﻮﺭﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻨﺪ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻠﻌﯿﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﭘﺮﻭﺗﯿﺌﻦ، ﺑﻠﻮﺭﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻧﺮﺥ ﻣﺴﺎﻭﯼ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ.


📌 ref: International Union of Crystallography

تغییرات اقلیمی، علت دگرگونی جنسیتی خزندگان!

#خبر_علمی


«تغییرات اقلیمی، علت دگرگونی جنسیتی خزندگان»


تغییرات آب و هوایی موجب دگرگونی جنسیتی خزندگان نر شده و این روند می‌تواند انقراض جمعیت جنس نر را در این گونه‌های جانوری در پی داشته باشد.

در این بررسی آمده است که تحت تاثیر پدیده تغییرات جوی جنس نر در خزندگان به جنس ماده تغییر می‌یابد و این دگرگونی می‌تواند در نهایت انقراض آنها را موجب شود.

سال گذشته نیز تحقیقاتی انجام گرفت که نشان داد گونه‌های اژدهای ریش‌دار به دلیل افزایش غیرمعمول دما در زیستگاه خود به تغییر جنسیتی روی آورده‌ است.

در این مطالعه کارشناسان استرالیایی ۱۳۱ اژدهای ریش‌دار را مورد بررسی قرار داده و دریافتند ۱۱ مورد از آنها جنس ماده هستند و امکان تخم ریزی دارند در حالیکه از کروموزوم‌های ZZ ژنتیک نر برخوردار هستند.

به گفته محققان تغییر جنسیتی در طبیعت در هیچ گونه از آب‌پرده‌داران مشاهده نشده اگرچه در ماهی‌ها و به ندرت در دوزیستان رخ می‌دهد.

به گفته کارشناسان، اژدهای ریش‌دار نر به طور معمول دو کروموزوم Z و گونه ماده آن کروموزوم Z و W دارد. در دمای پایین جنس ماده با انتقال کروموزوم W یا Z جنسیت گونه بعدی را تعیین می‌کند.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، محققان در مشاهدات خود دریافتند خزنده‌های ماده‌ای که تغییر جنسیت می‌دهند علاوه بر آنکه قابلیت تخم گذاری دارند بلکه قدرت باروری آنها نیز بیشتر است اما مشکل اینجاست که ماده‌های تغییر جنسیت یافته کروموزوم ZZ ژنتیک نر دارند و در نتیجه فقط نوزادان نر تولید می‌کنند و ادامه این روند می‌تواند نسل این گونه را منقرض کند.


📌 "موسسه خزنده شناسی ایرانیان"

۷۵ درصد ژنوم انسان بی‌مصرف است!

بیگ بنگ: نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد دست‌کم سه چهارم از ژنوم انسان از دی‌ان‌ای غیرکاربردی و بی‌مصرف تشکیل شده‌است که دانشمندان آن را دی‌ان‌ای زباله نامیده‌اند.

اپی ژنتیک چیست؟

بیگ بنگ: اگر خواننده مطالب علمی به خصوص فرگشت و ژنتیک باشید، اصطلاح اپی ژنتیک را چندین بار شنیده اید. اینجا ما سعی داریم تا به زبان ساده و قابل فهم این موضوع را برای شما شرح دهیم. اپی ژنتیک علم نوپایی است اما نقش و اهمیت آن کمتر از خود علم ژنتیک نیست. بسیار خب، اپی ژنتیک چیست؟


به گزارش بیگ بنگ، اپی ژنتیک در لغت به معنای “ورای ژنتیک” است و در این زمینه به بیان یا عدم بیان ژن های ما پرداخته می شود. بگذارید با یک مثال بحث را آغاز کنیم. دوقلوهای همسان از یک  DNA شکل می گیرند و به همین دلیل دارای DNA کاملا مشابه هستند. اما خیلی اوقات این دوقلوها در بزرگسالی تفاوت های ظاهری و فیزیکی متفاوتی از هم پیدا می کنند، حتی در خصلت هایی که بنیان ژنتیکی مشابه دارند.

به عنوان مثال: یکی از دو قلوها ممکن  است در سن ۵۵ سالگی به بیماری های قلبی دچار شود، در حالی که خواهر دوقلوی او با سلامت کامل در دوی ماراتن شرکت می کند. چرا این اتفاق می افتد در حالی که این دو دارای DNA کاملا یکسان هستند؟  تربیت ممکن است اثر گذار باشند اما جواب اصلی ما در زمینه ای به نام اپی ژنتیک نهفته است. در علم اپی ژنتیک یعنی اینکه چگونه  تعداد و تراکم مولکول های کوچک تر در سلول، روی DNA اثر می گذارد. این مولکول ها میتوانند ژن های موجود در DNA را فعال یا غیر فعال کنند. این مولکول ها را به یاد داشته باشید. اگر DNA ما یک کتاب آشپزی باشد، این مولکول ها تصمیم می گیرند که کدام مواد و در چه زمانی پخته شوند. البته این مولکول ها تصمیمات آگاهانه نمی گیرند، بلکه تعدد و تراکم آنها در سلول باعث میزان و نحوه اثر گذاری آنها می شود.


اما چگونه؟

ژن های DNA باید”بیان” بشوند. یعنی باید خوانده شوند و به RNA پیامرسان کپی شوند تا این RNA در خارج از سلول با کمک ریبوزوم شروع به تولید پروتئین کند. این پروتئین های ساخته شده هستند که خصوصیات و عملکرد هر سلول را تعیین می کنند. تغییرات اپی ژنتیکی می توانند بیان یک ژن را بهینه سازند یا در آن مداخله ایجاد کنند. یکی از روش های معمول این نوع مداخله این است که، DNA یا پروتئینی(به نام هیستون) که DNA به دورش پیچ خورده، با برچسب ها شیمیایی کوچک برچسب بخورد. مجموعه ی تمام برچسب هایی که به ژنوم یک سلول متصل اند “اپی ژنوم” آن نام دارند.

بعضی از این برچسب ها مانند گروه های متیلی، از بیان ژن جلوگیری می کنند. حال یا به وسیله تداخل در مولکول کپی کننده DNA به RNA، یا اینکه باعث می شود DNA به دور هیستون محکم تر و تنگ تر پیچ بخورد، که باعث می شود این قسمت از DNA قابل دسترس نباشد. ژن مورد نظر آنجاست ولی فعالیتی ندارد چون ترجمه نمی شود. بهینه سازی کپی و ترجمه ژن توسط این برچسب ها دقیقا برعکس است. یعنی که این برچسب ها باعث می شوند DNA به دور هیستون باز تر شود و در نتیجه راحت ترجمه و کپی شود و پروتئین مربوط به آن ژن بیشتر و بهتر تولید می شود.

تغیرات اپی ژنتیکی می توانند بعد از تقسیم سلول نیز باقی بمانند، این یعنی این تغیرات می توانند از تولد تا مرگ یک موجود روی آن تاثیر بگذارند. بعضی وقتها این تغییرات خوب و جزء رشد و تغیرات عادی بدن موجودات هستند. مثلا سلول های بنیادی در یک رویان همگی دارای یک ژنوم واحد هستند. وقتی که این سلول ها تقسیم می شوند، بعضی از ژن های آنان فعال و بعضی دیگر غیرفعال می شوند. در طول زمان این تغیرات باعث می شود که گروهی از سلول ها بنیادی به سلول های قلب یا سلول های کبد تبدیل شوند و این گونه است که بافت های مختلف سلولی بدن از یک ژنوم مشترک پدیدار می شوند. هر کدام از ۲۰۰ نوع سلول های بدن شما ژنوم یکسان، ولی هر کدام اپی ژنوم مختص خود را دارند.

اپی ژنتیک همچنین باعث می شود که محیط و ژنوم شما تاثیرات متقابل داشته باشند. برچسب هایی که ژن ها را روشن و خاموش می کنند، خود تحت تاثیر تغیرات محیطی مانند: رژیم غذایی، آلودگی های شیمیایی و داروها قرار می گیرند. این تغیرات ممکن است که به بیماری و اختلال های زیستی منجر شوند. به عنوان مثال،  یکی از این برچسب ها  میتواند ژنی را خاموش کند که مسئول تولید پروتئین مقابله با تومور باشد.

تغییرات اپی ژنتیکی که به وسیله محیط ایجاد می شوند یکی از دلائلی است که چرا دوقلوها در بزرگسالی دارای تفاوت های زیستی می باشند. با بزرگتر شدن دو قلو ها اپی ژنوم آنها نیز متفاوت می شود که باعث می شود روند پیری و مقاومت بر برابر بیماری آنها نیز نسبت به دیگری تغییر کند. حتی تجربیات اجتماعی شما می توانند اپی ژنوم شما را دستکاری کند. در یک آزمایش معروف وقتی که موش های مادر به فرزندان خود بی توجه بودن، ژن هایی که باعث مبارزه در مقابل استرس بودند در این فرزندان خاموش شد.

بیشتر تغیرات اپی ژنتیکی در تشکیل(گامت) سلول ها جنسی پاک می شوند، ولی تحقیقات جدید نشان داده که تعدادی از این برچسب ها باقی میمانند و به نسل های بعدی منتقل می شوند. به عبارتی اپی ژنوم شما قابلیت موروثی بودن را دارد. تجربیات والدین شما در کودکی یا تصمیماتشان در بزرگسالی میتواند اپی ژنوم شما را شکل بدهد. البته خوبی اپی ژنوم این است که دائمی نیست و با یک روش زندگی سالم شما می توانید اپی ژنوم خود را در تعادل و سلامت نگه دارید. تحقیقات و پژوهش های علمی در این زمینه بسیار مهیج و کاربردی اند. چرا که با درک بهتر اپی ژنتیک ما می توانیم چرایی پیری، ایجاد سرطان و خیلی مشکلات و فعالیت های بدن را درک کنیم. با فهمیدن اینکه چگونه اپی ژنتیک، ما را کنترل می کند ما نیز میتوانیم آن را کنترل کنیم.


ترجمه: فرهاد نامجو (دانشجوی کارشناسی مترجمی از دانشگاه باهنر کرمان)

منبع: http://bigbangpage.com/science-content

خرس هایی که گیاهخوار شدند

تغییر آب و هوا طبع خرس‌های گریزلی یا قهوه‌ای را نیز تغییر داده است، به طوری که بنابر مشاهدات محققان، این حیوان بومی منطقه آمریکای شمالی برای تغذیه، گیاه آقطی را به سالمون ترجیح می‌دهد.
به گزارش ایرنا، گرم شدن وضعیت آب و هوا به این معنی است که گیاه آقطی نیز زودتر از موعد و تقریبا همان زمانی می‌رسد که جریان‌های آب حاصل از ذوب یخ‌ها به صورت پرحجم و همراه با ماهی سالمون در جزیره کودیاک آلاسکا جاری می‌شوند.

عادت غذایی خرس‌های قهوه‌ای این است که در اوایل تابستان از سالمون و در اواخر فصل از گیاه آقطی تغذیه می‌کنند.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در دانشگاه ایالتی اورگان در آمریکا، این خرس‌ها که معمولا 70 درصد سالمون‌های منطقه غذای آنها می‌شوند، در تابستان بسیار گرم سال 2014 در اطراف رودخانه‌ها و جریان‌های آب شیرین مشاهده نشدند زیرا به مناطق مرتفع‌تر رفته بودند و از آقطی تغذیه می‌کردند، گیاهی که پروتئین چندانی ندارد و مصرف مستمر آن خرس‌ها را نحیف می‌کند.

زیست‌شناسان هشدار دادند که گرم شدن کره زمین در این تغییر نامعمول رفتار خرس‌ها دخیل است و می‌تواند کل اکوسیستم را هم تحت تاثیر قرار دهد.

محققان همچنین دریافتند که بقایای به جامانده از سالمون‌های مصرفی خرس‌ها نیز کاهش یافته و این امر بر حاصلخیزی جنگل‌های اطراف حوزه‌های آبی تاثیر منفی گذاشته است.

بر اساس این مطالعه، گرایش خرس‌ها به گیاه‌خواری، یک ارتباط اکولوژیکی را از بین برده است.

گفته می‌شود که به طور میانگین آقطی در هر دهه دو و نیم روز زودتر می‌رسد و اگر این رویه ادامه یابد، تا سال 2070، برای خرس‌های قهوه‌ای در دسترس‌تر از ماهی‌های سالمون خواهد بود.

منبع: http://www.hamshahrionline.ir/details/380256/Science/globalenvironment
بیماری آب سیاه

#بیماری

#آب_سیاه 


#شرح بیماری


آب سیاه (گلوکوم) این مایع در ابتدا مایع مفیدی در چشم ما بوده و با کمک زلالیه چشم را تمیز کرده و چشم را تغزیه می کند و پس از اتمام کارش زاعد شده و از قسمت زاویه چشم و مجرای چشم از چشم خارج می گردد اما زمانی که سن فرد رو به افزایش است و فرد دچار پیری چشم میشود امکان این وجود دارد که مجرای خارج کننده آب سیاه دچار مشکلاتی شود و نتواند مسیر مناسبی برای خروج آب سیاه باشد.

🔸 نکته قابل توجه ۱: فرد زمانی دچار آب سیاه می شود که آب سیاه زاعد در چشم فرد افزایش یابد.

🔸 نکته قابل توجه ۲: افراد گاهی اوغات بدون داشتن احساس خاصی از بخش داخلی،خارجی چشم (مجرای چشم)که به بینی نزدیک است آبی مانند اشک از آن خارج می شود این آب همان گلکوم(آب سیاه)می نامند.

🔸 نکته قابل توجه ۳: اگر فرد دچار آب سیاه باشد در چشم فرد باقی مانده و فشار چشم را بالا می برد.(در افرادی که سن بالای 50 یا 60 دارند این اتفاق رخ خواهد داد وفشار چشم را به 16/1یا حتی21/1 خواهند رساند)


#علائم آب سیاه(گلوکوم)


۱- احساس سنگینی چشم

۲- تاری دید در ناحیه(میدان چشم)

۳- نامناسب بودن دید در شب

۴- سفت شدن چشم

۵- سردرد

۶- تغییر مداوم نمره عینک


#درمان بیماری


فرد مبتلا به این بیماری چشمی باید سریعا به دکتر متخصص مراجعه کند دکتر متخصص پس از تشخیص درست به فرد عمل با لیزر را پیشنهاد می کند.


#عمل لیزر


این عمل(لیزر)نوری است که به چشم آسیبی نمی رساند و باعث منقبض شدن و منبسط شدن چشم می شود و با تاثیر بر نقطه کور نور لیزر همراه با لایه زجاجیه نور پخش شده و بعد به مجرای چشم تاثیر می گزارد و راه مجرا باز می شود فرد پس از عمل لیزر بعد از چند ساعت دچار تاری می شود و این تاری طبیعی است علت این تاری تاثیر نور لیزر به نقطه کور ،عنبیه،مردمک است.


🖋 تهیه شده توسط محمد مهدی چرم

بیماری کوررنگی

#بیماری

#کوررنگی


کوررنگی یک بیماری اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی رنگ ها نمی‌باشد. سلول های مخروطی چشم افراد کوررنگ فاقد رنگ دانه هایی هستند  که موجب دیدن رنگ‌ها می‌شوند. به همین دلیل این افراد برخی رنگ‌ها را به شکل طیفی از رنگ‌های خاکستری و سیاه می‌بینند.

✅علت

سلول های مخروطی نوعی از سلول‌ های گیرنده ی نور هستند که در شبکیه قرار دارند. این سلول‌ها بر اساس تحریک‌پذیری خود نسبت طول موج های مختلف نور بر سه  دسته تقسیم می‌شوند:

سلول‌های مخروطی نوع S، که نسبت به طول موج‌های کوتاه (حدود ۴۲۰ نانومتر) حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و موجب دیدن رنگ آبی می‌شوند.

سلول‌های مخروطی نوع M، که نسبت به طول موج‌های متوسط (حدود ۵۳۰ نانومتر) حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و موجب دیدن رنگ سبز می‌شوند.

سلول‌های مخروطی نوع L، که نسبت به طول موج‌های بلند (حدود ۵۶۰ نانومتر) حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و موجب دیدن رنگ قرمز و زرد می‌شوند.

در افراد کوررنگ، در اثر جهش ژن ها، یک، دو و یا هر سه نوع سلول مخروطی شبکیه فاقد رنگ دانه هایی هستند که  موجب دیدن رنگ‌ها می‌شوند.

تک‌رنگ‌بینی

تک‌رنگ‌بینی و یا کوررنگی کامل نوع نادری  از این اختلال است که در آن هیچ‌یک از انواع سلول‌های مخروطی فعال نیستند و فرد قادر به تشخیص هیچ رنگی نیست.

دورنگ‌بینی

دورنگ‌بینی: در صورتی ایجاد می‌شود که یکی از سه نوع سلول مخروطی فاقد رنگدانه باشد. گونه‌ها:


❇️ سرخ‌کوری: اختلالی در تشخیص رنگ که در  آن فرد مبتلا توانایی تشخیص رنگ سرخ را از زرد و سبز ندارد. در این صورت فرد رنگ سرخ را تیره و مایل به سبز می‌بیند.

❇️ سبزکوری : اختلالی در تشخیص رنگ که در  آن فرد مبتلا توانایی تشخیص رنگ سبز را از سرخ و زرد ندارد. شایع‌ترین نوع کوررنگی است.

❇️ آبی‌کوری : اختلال نادری در تشخیص رنگ که در آن شخص مبتلا، به نور آبی حساس نیست و آبی و سبز را با هم اشتباه می‌کند..

سه‌رنگ‌بینی نابهنجار


سه‌رنگ‌بینی نابهنجار یکی از انواع شایع کوررنگی است که در آن هر سه نوع سلول مخروطی فعال هستند ولی در اثر جهش، تحریک‌پذیری یکی از آن‌ها نسبت به طیف نور تغییر  یافته‌است.

🅰️ سرخ‌دشواربینی: یکی از این حالات است که حساسیت گیرنده‌های رنگ قرمز تغییر می‌یابد و تشخیص دو رنگ قرمز و سبز (زیرا طول موج‌هایشان به هم نزدیک‌تر است) را برای فرد دشوار می‌کند.

🅱️ سبزدشواربینی: نوع بسیار شایعی از کوررنگی است که در آن تشخیص دو رنگ قرمز و سبز به علت کاهش حساسیت گیرنده‌های رنگ سبز دشوار می‌شود.

🆎 آبی‌دشواربینی: نوع نادری است که در آن حساسیت سلول‌های مخروطی فرد نسبت به رنگ آبی کاهش می‌یابد و فرد در تشخیص رنگ‌های زرد و آبی دچار مشکل می‌شود. برخلاف سایر گونه‌ها، آبی‌دشواربینی وابسته به جنس نیست و تعداد زنان و مردان مبتلا به آن همسان است.

🅰️نوعی نقصان بینایی که در آن اشیای رنگین به رنگی دیگر و اشیای بی‌رنگ، رنگین به‌نظر می‌رسند، رنگین‌بینی نامیده می‌شود.


🖋 تهیه شده توسط سروش جلالوندی

روزی که امیرکبیر گریست

" روزی که امیرکبیر گریست "


" حکایت آبله کوبی و جهالت مردم قدیم " 


سال 1264 هجری قمرى، نخستین برنامه‌ى دولت ایران براى واکسن زدن به فرمان امیرکبیر آغاز شد. در آن برنامه، کودکان و نوجوانانى ایرانى را آبله‌کوبى مى‌کردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌کوبى به امیر کبیر خبردادند که مردم از روى ناآگاهى نمى‌خواهند واکسن بزنند. به‌ویژه که چند تن از فالگیرها و دعانویس‌ها در شهر شایعه کرده بودند که واکسن زدن باعث راه ‌یافتن جن به خون انسان مى‌شود .

هنگامى که خبر رسید پنج نفر به علت ابتلا به بیمارى آبله جان باخته‌اند، امیر بى‌درنگ فرمان داد هر کسى که حاضر نشود آبله بکوبد باید پنج تومان به صندوق دولت جریمه بپردازد. او تصور مى کرد که با این فرمان همه مردم آبله مى‌کوبند. اما نفوذ سخن دعانویس‌ها و نادانى مردم بیش از آن بود که فرمان امیر را بپذیرند. شمارى که پول کافى داشتند، پنج تومان را پرداختند و از آبله‌کوبى سرباز زدند. شمارى دیگر هنگام مراجعه ماموران در آب انبارها پنهان مى‌شدند یا از شهر بیرون مى‌رفتند

روز بیست و هشتم ماه ربیع الاول به امیر اطلاع دادند که در همه‌ى شهر تهران و روستاهاى پیرامون آن فقط سى‌صد و سى نفر آبله کوبیده‌اند. در همان روز، پاره دوزى را که فرزندش از بیمارى آبله مرده بود، به نزد او آوردند. امیر به جسد کودک نگریست و آنگاه گفت: ما که براى نجات بچه‌هایتان آبله‌کوب فرستادیم. پیرمرد با اندوه فراوان گفت: حضرت امیر، به من گفته بودند که اگر بچه را آبله بکوبیم جن زده مى‌شود. امیر فریاد کشید: واى از جهل و نادانى، حال، گذشته از اینکه فرزندت را از دست داده‌اى باید پنج تومان هم جریمه بدهی.. پیرمرد با التماس گفت: باور کنید که هیچ ندارم.. امیرکبیر دست در جیب خود کرد و پنج تومان به او داد و سپس گفت: حکم برنمى‌گردد، این پنج تومان را به صندوق دولت بپرداز ...

چند دقیقه دیگر، بقالى را آوردند که فرزند او نیز از آبله مرده بود. این بار امیرکبیر دیگر نتوانست تحمل کند. روى صندلى نشست و با حالى زار شروع به گریستن کرد...

در آن هنگام میرزا آقاخان وارد شد. او در کمتر زمانى امیرکبیر را در حال گریستن دیده بود. علت را پرسید و ملازمان امیر گفتند که دو کودک شیرخوار پاره دوز و بقالى از بیمارى آبله مرده‌اند. میرزا آقاخان با شگفتى گفت: عجب، من تصور مى‌کردم که میرزا احمدخان، پسر امیر، مرده است که او این چنین هاى‌هاى مى‌گرید. سپس، به امیر نزدیک شد و گفت: گریستن، آن هم به این گونه، براى دو بچه‌ى شیرخوار بقال و چقال در شان شما نیست.

امیر سر برداشت و با خشم به او نگریست، آنچنان که میرزا آقاخان از ترس بر خود لرزید. امیر اشک‌هایش را پاک کرد و گفت: خاموش باش، تا زمانى که ما سرپرستى این ملت را بر عهده داریم، مسوول مرگشان ما هستیم.

میرزا آقاخان آهسته گفت: ولى اینان خود در اثر جهل آبله نکوبیده‌اند

امیر با صداى رسا گفت: و مسوول جهلشان نیز ما هستیم.. اگر ما در هر روستا و کوچه و خیابانى مدرسه بسازیم و کتابخانه ایجاد کنیم، دعانویس‌ها بساطشان را جمع مى‌کنند. تمام ایرانى‌ها اولاد حقیقى من هستند و من از این مى‌گریم که چرا این مردم باید این قدر جاهل باشند که در اثر نکوبیدن آبله بمیرند.

مجله علمی زیست شناسی

مجله علمی زیست شناسی
_________________
دانستنیهای زیست شناسی
زیست شناسی دبیرستان و کنکور
ویدئوها و انیمیشن های آموزشی
جزوات و نمونه سوالات
کتب و رفرنس های علمی
مقالات علمی و پژوهشی
__________________
حمید نقی زاده
کارشناس ارشد فیزیولوژی دام
دبیر زیست شناسی دبیرستانها و آموزشگاههای تهران


بایوسای را در آپارات، تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید

تمامی حقوق برای مجله علمی زیست شناسی محفوظ است . طراحی قالب : نقل بلاگ