تغییرات اقلیمی، علت دگرگونی جنسیتی خزندگان!

#خبر_علمی


«تغییرات اقلیمی، علت دگرگونی جنسیتی خزندگان»


تغییرات آب و هوایی موجب دگرگونی جنسیتی خزندگان نر شده و این روند می‌تواند انقراض جمعیت جنس نر را در این گونه‌های جانوری در پی داشته باشد.

در این بررسی آمده است که تحت تاثیر پدیده تغییرات جوی جنس نر در خزندگان به جنس ماده تغییر می‌یابد و این دگرگونی می‌تواند در نهایت انقراض آنها را موجب شود.

سال گذشته نیز تحقیقاتی انجام گرفت که نشان داد گونه‌های اژدهای ریش‌دار به دلیل افزایش غیرمعمول دما در زیستگاه خود به تغییر جنسیتی روی آورده‌ است.

در این مطالعه کارشناسان استرالیایی ۱۳۱ اژدهای ریش‌دار را مورد بررسی قرار داده و دریافتند ۱۱ مورد از آنها جنس ماده هستند و امکان تخم ریزی دارند در حالیکه از کروموزوم‌های ZZ ژنتیک نر برخوردار هستند.

به گفته محققان تغییر جنسیتی در طبیعت در هیچ گونه از آب‌پرده‌داران مشاهده نشده اگرچه در ماهی‌ها و به ندرت در دوزیستان رخ می‌دهد.

به گفته کارشناسان، اژدهای ریش‌دار نر به طور معمول دو کروموزوم Z و گونه ماده آن کروموزوم Z و W دارد. در دمای پایین جنس ماده با انتقال کروموزوم W یا Z جنسیت گونه بعدی را تعیین می‌کند.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، محققان در مشاهدات خود دریافتند خزنده‌های ماده‌ای که تغییر جنسیت می‌دهند علاوه بر آنکه قابلیت تخم گذاری دارند بلکه قدرت باروری آنها نیز بیشتر است اما مشکل اینجاست که ماده‌های تغییر جنسیت یافته کروموزوم ZZ ژنتیک نر دارند و در نتیجه فقط نوزادان نر تولید می‌کنند و ادامه این روند می‌تواند نسل این گونه را منقرض کند.


📌 "موسسه خزنده شناسی ایرانیان"

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله علمی زیست شناسی

مجله علمی زیست شناسی
_________________
دانستنیهای زیست شناسی
زیست شناسی دبیرستان و کنکور
ویدئوها و انیمیشن های آموزشی
جزوات و نمونه سوالات
کتب و رفرنس های علمی
مقالات علمی و پژوهشی
__________________
حمید نقی زاده
کارشناس ارشد فیزیولوژی دام
دبیر زیست شناسی دبیرستانها و آموزشگاههای تهران


بایوسای را در آپارات، تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید

تمامی حقوق برای مجله علمی زیست شناسی محفوظ است . طراحی قالب : نقل بلاگ