مگس های درمانگر پایان کابوس قطع پای بیماران دیابتی

استفاده از لارو مگس، زمینه درمانی مشترکی بین پزشکی و حشره شناسی است که تاکنون جان هزاران زخمی را در کشورهای مختلف نجات داده است، بدون این که این افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان با اعمال جراحی داشته باشند.

«لارو درمانی» (Maggot Therapy ) که با استفاده از لارو نوعی حشره به نام «Lucilia sercata » انجام می شود، برای درمان زخم های دیابتی، زخم های بستر، سوختگی، عفونت استخوان (اسنومیلیت)، عفونت های بعد از عمل جراحی و carbuncle کاربرد کاملا مؤثری دارد.


جهت مشاهده متن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید...



مگس های درمانگر پایان کابوس قطع پای بیماران دیابتی

استفاده از لارو مگس، زمینه درمانی مشترکی بین پزشکی و حشره شناسی است که تاکنون جان هزاران زخمی را در کشورهای مختلف نجات داده است، بدون این که این افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان با اعمال جراحی داشته باشند.

«لارو درمانی» (Maggot Therapy ) که با استفاده از لارو نوعی حشره به نام «Lucilia sercata » انجام می شود، برای درمان زخم های دیابتی، زخم های بستر، سوختگی، عفونت استخوان (اسنومیلیت)، عفونت های بعد از عمل جراحی و carbuncle کاربرد کاملا مؤثری دارد.

لاروهای L.sericata که گویی برای درمان زخم ها خلق شده اند، تنها از قسمت های یکروزه و عفونی زخم تغذیه می کنند و هرگز به قسمت های زنده آسیب نمی رساند.

نیمی از محققان کشورمان شامل یک پزشک ارتوپد، دو نفر حشره شناس و یک زیست شناس پس از سه سال مطالعه و تحقیق و بررسی این تکنیک در حیوانات، مرحله بالینی این روش را از دی ماه 1383 در بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج) تهران آغاز کردند و تا کنون 92 مورد «لارو درمانی» با موفقیت کامل انجام داده اند.

دکتر عباس میراب زاده، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و متخصص حشره شناس این تیم در گفت وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا، در تشریح این روش درمانی و مزیت های آن نسبت به سایر روش های درمان زخم های عفونی گفت: لارو درمانی (Maggot Therapy ) که با استفاده از لارو گونه ای مگس به نام «Lucilia Sericata « انجام می شود در درمان زخم پای دیابتی، زخم بستر، سوختگی، عفوت استخوان (استئومیلیت) و عفونت های بعد از عمل جراحی، زخم Meningomyelocell ، زخمVenous Stasis ، قانقاریا، زخم Buerger ، آبسه های عفونی پوستی، عفونت ناشی از زخم های سرطانی و سایر زخم ها کاربرد دارد.

وی افزود: نکته ظریفی که در این روش وجود دارد این است که این لاروها گویا تنها برای درمان چنین زخم هایی خلق شده اند؛ چرا که به قسمت های زنده حمله نمی کنند.

هزینه کمتر و درمان سریع؛ مزایای لارو درمانی

دکتر میراب زاده درباره مزایای این درمان گفت: در این روش نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک، جراحی، بستری شدن در بیمارستان، بیهوشی و صرفه هزینه های گزاف نیست و تمام مراحل تحت نظر پزشک به راحتی در میزان قابل انجام است.

وی تصریح کرد: در این روش، ابتدا تخم مگس ها به وسیله مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی شده و پس از ارزیابی کیفی برای اطمینان از استریل بودن به روی زخم عفونی بیمار قرار داده می شود.

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ادامه داد: افرادی که به زخم پای دیابتی مبتلا می شوند در بیمارستان بستری شده و تحت اعمال جراحی مختلف برای پاک سازی زخم ها از عفونت و آلودگی، قرار می گیرند و لذا هزینه زیادی را چه از لحاظ بستری شدن و چه اتاق عمل، متحمل می شوند و در بعضی موارد جراح به علت عدم بهبودی زخم مجبور به قطع پا از زیر زانو می شود؛ در حالی که با استفاده از این روش درمان، بیماران دیابتی طی یک ماه تا حداکثر چهار ماه و در بیماران غیردیابتی از سه روز تا حداکثر 02 روز، زخم مزمن بطور قطعی درمان می شود.

میر آب زاده درباره خصوصیات این لاروها که باعث درمان سریع زخم های مزمن می شوند، گفت: در بزاق لاروها آنتی بیوتیک Allantoinوجود دارد که روی طیف وسیعی از باکتری ها موثر است. لاروها همچنین آمونیاک و بیکربنات کلسیم ترشح می کنند که خاصیت میکروب کشی بالایی دارند و ضمناً PH زخم را به حدود 8 تا 8/5 می رسانند که در این PH کلونیزه شدن باکتری ها به حداقل می رسد.

پژوهشگر این طرح افزود: در قسمت سر لاروها نیز موهای نوک تیز و فراوانی وجود دارد که برخورد فیزیکی آنها با میکروب ها سبب نابودی قسمت قابل توجهی از آنها می شود، لاروها موادی شبیه به اینترلوکین 6 و 01 ترشح می کنند که سبب تسریع در بهبودی زخم و بوجود آوردن فیبروبلاست ها می شوند.

وی در تشریح عملکرد این مگس های درمانگر گفت: فعالیت لاروها سبب بالا رفتن حرارت زخم و تسریع خون رسانی می شود، همچنین لاروها جنب و جوش و حرکات فراوانی در محل زخم دارند که سبب ماساژ و خون رسانی بیشتر به زخم می شوند.

میراب زاده تصریح کرد: لاروها با قلاب های دهانی، قسمت های نکروزه زخم را خراش داده و با ترشح آنزیم Proteolytic بافت های مرده را به حالت نیمه مایع درآورده و سپس آن را می مکند و به این ترتیب سبب پاکسازی و از بین رفتن قسمت های مرده زخم می شوند.

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ادامه داد: ترشح مداوم و زیاد بزاق لاروها از یک سو سبب شست وشوی زخم شده و از سوی دیگر قسمت اعظم باکتری هایی که مورد تغذیه لارو قرار گرفته، در قسمت اسیدی دستگاه گوارش لارو (PH=3 ) از بین می رود.

میراب زاده با بیان این که بسیاری از پزشکان و کادر درمانی کشور از وجود این روش درمانی بی اطلاع هستند، گفت: در صورت حمایت مؤسسات مسئول به راحتی می توان با هزینه ای بسیار کم، لاروی مورد نیاز برای درمان بیماران در سراسر کشور را تولید کرد.

وی با اشاره به برخی افرادی که این روش بر روی آنها اجرا شده است، گفت: دو تن از جانبازان جنگ تحمیلی یکی با زخم 72 ساله و کاندیدای قطع پا از زیر زانو و دیگری با زخمی 22 ساله و کاندیدای قطع پا از مچ پا استفاده از لارو درمانی طی 71 روز به طور قطعی درمان شدند.

میراب زاده با اشاره به قدمت استفاده از لارو درمانی در بهبود زخم های عفونی رواج این روش از قرن ها قبل در برخی قبایل استرالیا، برمه و قوم مایا در آمریکای مرکزی خاطر نشان کرد: از قرن 61 میلادی به بعد تاثیر لارومگس ها در درمان زخم های مجروحان در جبهه های جنگ گزارش شده و اولین بار در سال 1556، Pare Ambroiso پزشک مخصوص هنری سوم در فرانسه اهمیت و اعجاز لارو مگس ها در درمان زخم را در جریان جنگ Saint Quentin گزارش کرد.

وی گفت: در سال 1920 در جریان جنگ جهانی اول، زخم های دو سرباز که بیهوش به مدت یک هفته در پشت جبهه مانده بودند، نظر دکتر بائر، افسر پزشک ارتش آمریکا که برای مداوای زخمی های جنگ به جبهه های فرانسه اعزام شده بود را جلب کرد. وی در زخم های این سربازان تعداد زیادی لاروی مگس مشاهده کرد و دید که در بدن آنها اثری از تب و زخم های عفونی نیست.

نتایج مطالعات این پزشک آمریکایی پس از مرگش منتشر شد و بیش از 900 پزشک و جراح در 300 بیمارستان و مرکز درمانی از این روش برای معالجه 7500 زخم استفاده کردند.

تاییدیه FDA ، پشتوانه جهانی لارو درمانی

دکتر میراب زاده ادامه داد: در سال 1989، دکتر شرمن، کارشناس حشره شناسی و پزشک با دو تخصص طب گرمسیری و بیماری های عفونی، این روش درمانی را در آمریکا مجدداً احیا و در سال 2004 میلادی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) این روش را تائید کرد. نظر به این که استفاده از این روش، یقیناً از قطع عضو و مرگ بیمارانی که دچار زخم های مزمن هستند، جلوگیری می کند امید است که در آینده نزدیک، شاهد ترویج و تفهیم این موضوع در مجامع پزشکی کشور باشیم..


منبع:   Keyhannews.ir


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله علمی زیست شناسی

مجله علمی زیست شناسی
_________________
دانستنیهای زیست شناسی
زیست شناسی دبیرستان و کنکور
ویدئوها و انیمیشن های آموزشی
جزوات و نمونه سوالات
کتب و رفرنس های علمی
مقالات علمی و پژوهشی
__________________
حمید نقی زاده
کارشناس ارشد فیزیولوژی دام
دبیر زیست شناسی دبیرستانها و آموزشگاههای تهران


بایوسای را در آپارات، تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید

تمامی حقوق برای مجله علمی زیست شناسی محفوظ است . طراحی قالب : نقل بلاگ